Om de doelgroep te bereiken is het gebruik van social media een logische keuze. Ongeacht welke leeftijd de doelgroep heeft kan social media ingezet worden. In Nederland zijn op dit moment (november 2013) meer dan 70% van de Nederlanders actief op verschillende sociale media.
Welk platform kies je?
Voor ANWB Motor / Promotor heb ik, samen met de redactie, gekeken naar de verschillende social media platformen en waar onze doelgroep zich schuil houdt. Dit bleekTwitter, Facebook en Youtube te zijn. Met deze 3 plekken is er gekeken hoe er met minimale inspanning er een effectief werkend machientje gemaakt kan worden. De keuze is gemaakt om Twitter en Facebook te gebruiken voor het doorplaatsen van het motornieuws van anwbmotor.nl en Youtube in te zetten voor testfilmpjes.
Resultaten Social Media Motor
De resultaten zijn goed te noemen. In minder dan 2 jaar tijd is er een actieve groep opgebouwd opTwitter (3.000+ volgers) en Facebook (18.000+ likes) die reageren en delen. De redactie heeft hierin de rol van vraagbaak wanneer er reacties binnenkomen. Ook hebben we Twitter en Facebook ingezet als marktonderzoeksinstrument. Een vraag stellen in de ochtend en voor de lunch al een dusdanig respons dat dit significant is. Als laatste hebben we deze 2 platformen gebruikt voor het doen van acties. Mail&Win, last-minute deals, lancering van nieuwe producten, etc..
Youtube is in de 4 jaar dat dit actief is ingezet als zoekmachine voor ANWB Motor content. Als je je realiseert datYoutube na Google de grootste zoekmachine is ter wereld is het slim om ook content daar te hebben die SEO zo in elkaar zit dat dit traffic genereert naar de eigen site.
In november 2013 is social media goed voor 13% van het site verkeer, onbetaald. Social is hierin, samen met de nieuwsbrief Motor, een erg belangrijke traffic-generator voor anwbmotor.nl. In juni 2014 is social media verkeer gestegen naar 21%.